onsdag 20. april 2011

Hagetema: Kontraster

Dette er andre innlegg om hagen og dens viktige kriterier i mine øyne. Første delen tok for seg overraskelsesmomenter, og denne gangen skal det dreie seg om kontraster. Jeg synes kontraster er kjempeviktige i en hage, som i interiør, og kontraster kan være så mangt. Det kan for eksempel være kontraster i form, som i plantenes bladverk, kontraster i farger, kontraster i materiale/mineraler (f.eks. vann vs stein) eller kontraster i lys og mørke.
Så her kommer noen inspirasjonsbilder som viser kontraster i hagen :-)


Kontrasten mellom vannets mykhet og bevegelighet i forhold til den stramme og harde steinen med sine skarpe kanter og rette linjer som omkranser vannet.

Dobbelt kontrast; struktur i bladene er forskjellige og fargen er forskjellig. Hvert enkelt blad kommer tydeligere fram med sin særegenhet.

Nydelig kontrast i fargen mellom disse nåletrærne. Er man spesielt glad i nåletrær, eller kanskje det passer best med nåletrær, så er det fint å tenke på at man kan variere farger også her, og på den måten skape spenning.

Igjen kontrasten mellom vannets mykhet og steinens hardhet. Denne skulpturen har dog en mykhet over seg som gjør at den likevel føles helt harmonisk med vannet.

Fargekontrast mellom to ellers ganske like blader.

Her ser man hva forskjellige farger på trær kan gjøre med en hage. Nå er dette i ganske stor skala, men har man liten hage, slik som jeg, kan man  f.eks. plante noen grønne busker, og bryte med en rød busk. Da vil man få fram buskene mye bedre, også de grønne.

Store fargekontraster mellom blomstene. Mer skal det faktisk ikke til :-)

Håper noen ble inspirert av dette. Jeg  fikk faktisk lyst til å se litt nærmere på kontrastene i min egen hage nå. Sikkert noe forbedringspotensiale der også :-)


post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen til meg :)