lørdag 9. mars 2013

Dagstur til hytta

Klokken er 08.00, og det er snart duket for en dagstur til hytta for meg og hollenderen. Formål; vaske litt, pynte litt til påske og organisere inventar en reol som nylig er montert.
 
 
 
Hytta vår er av den tradisjonelle (les: gammeldagse) sorten; uten innlagt strøm og vann. Men vi har solcellepanel, som forsyner oss med lys i lampene, og vi har bekken 10 meter utenfor gjerdet. Vi har stor gasskomfyr, tilkoblet propan, og vi har også en hyttedusj inne, så det funker.

 
 
Men ikke på vinteren. Det blir for kaldt på natta, når varmen i ovnen har dødd ut.
Derfor brukes hytta mest mellom påske og Oktober, sånn cirka.

 
Hytta vår stod ferdig i 1976. Pappa og mamma bygde hytta selv, med litt hjelp av familie innimellom. Det er derfor jeg trosser 'balet' som følger med om sommeren, når vi må klatre oppover bakkene med tunge sekker. Jeg setter pris på muligheten som er gitt oss, og alle fine opphold på hytta. Jeg har til og med prestert å være der oppe ei uke helt alene, da jeg var yngre. Kun i selskap med fugler, insekter og planter :)

 
Man venner seg til det meste, men av og til sitter det langt inne, når rygg og bekken krangler som værst. Da gjelder det å nyte det fine som hytta har å by på, som vi ikke har hjemme til daglig.


De tingene er mange; nærheten til fjellet, stillheten, fuglene, røya som hadde reir inne på tomta i fjor vår, grillinga på grua, glasset med vin foran utepeisen på sommerkveldene, krokketkonkurransene, besøk fra slekt og venner, glade barn som leker, markblomstene man plukker og setter i vaser, kortkveldene, ja, det har vært utrolig mye kos på hytta gjennom mange, mange år.  

 
Emaljekoppene til meg og min søster, fra 70-tallets barndom. Av og til drakk vi solbærsaft av dem, på høsten plukket vi blåbær i dem.

 
Når hollenderen og jeg nå skal gjøre klart til påske, blir det ved hjelp av tradisjonell påskepynt som ligger på hytta, men også noe nytt. Jeg liker å modernisere litt innimellom. Og hytta har blitt malt inni de siste par årene. Kjøkkene er helt pusset opp og stua er malt lys. Det ble så mye lysere og koseligere der inne. Alt gjort på dugnad, hvor hele familien var med :)

 
Denne gangen legger jeg igjen noen knallgule påskekopper og latteskjeer, samt en gulstripet duk. Tar også med et brunt saueskinn jeg ikke bruker hjemme lenger, som fint kan fungere som rompevarmer på terrassen ute i påska :)

 
Bildene ble tatt på hytta høsten 2011.
 
Har du hytte eller et feriested som du tilbringer en del tid på?
 
 
 









5 kommentarer:

  1. Kjempefine bilder, Turid. Jeg likte særlig de bildene av bjørk. Det høres ut som en ordentlig koselig hytte.

    SvarSlett
  2. Hei.
    Det må være koselig å ha sin egen hytte. Jeg er heldig å kan benytte meg av hytta til foreldrene mine, men egen har jeg ikke.
    Det er noe helt spesielt med slike 'fristeder'. Der går klokka litt saktere og sansene våkner mer opp.
    Det har sin sjarm med det som er sesongbetont også, synes jeg. Spesielt nå om dagen når det meste er tilgjengelig når som helst.
    Ønsker deg en fin dag på hytta:)

    SvarSlett
  3. Stilige emaljekoppar! Eg er jo litt glad i retro, eg;)
    Koseleg å reise på hyttetur:) Vi har ikkje hytte sjølv, men vi har båt (som riktignok er under oppussing) som vi kan overnatte i.
    God helg!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for hyggelige kommentarer :) Det var en flott dagstur til hytta, og vi fikk gjort den hyggelig til påske. Fint for dem som kommer oppover første delen av påska, nemlig mamma, søsteren min og hennes familie :)

    SvarSlett
  5. Det er kjempe koselig med slik hytter, som ikke har vann og strøm. Vi har også en slik og det er utrolig koselig å komme seg til fjells og ha noen dager på hytta!
    Blir nok mest brukt på samme årstid som deres!

    Ha en fin søndag! Vivi

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen til meg :)