tirsdag 14. desember 2010

Stille stunder på talgkula, gitt

Si meg, hvor er alle småfuglene blitt av? Har dompap og kjøttmeis tatt en spansk en og rømt landet, sammen med sine mer eksotiske artsfrender? Nå som jeg endelig har hengt opp mat til dem, en stoor talgkule med deilige frø og korn (..usj...), samt pyntet med et fuglehus og en juleglitrende 'kompis' som sitter på taket. Kompisen er visst kjøpt i en butikk i Trondheim sentrum, uten at jeg helt vet hvilken. Fuglehuset har vi selv importert, den gangen jeg og mannen min drev eget firma. Firmaet er nå solgt, men anbefaler absolutt en titt på hjemmesiden deres: http://www.ilmondo.no/

EN eneste gang har jeg sett en kjøttmeis vise interesse for inngangspartiet vårt. Og da var det 'kompisen' som tydeligvis var mest spennende.. Maten hang på et annet sted, men mat hadde vår fjærkledde venn tydeligvis mer enn nok av, eller så er han fryktelig kresen. Eller kanskje han har -4 på begge øynene, som meg? Briller og linser er som kjent ikke noe fenomen innen ornitologiens verden. Eller kanskje de har et hemmelig matlager under alle snøen, og sitter der og mesker seg runde og feite og kvitrer sarkastisk over den ensomme talgkula ved inngangspartiet i nr. 60... Sukk!.. Til og med de større fuglene, skjære for eksempel, som normalt er av den VELDIG innpåslitne sorten (kan ikke få påpekt det nok), har jeg ikke sett snurten av i Desember. Nesten så man savner dem. Bare nesten. De ble vel til slutt lei av den opphissede dama bak vinduet som kakket infernalsk på ruta hver gang de kom :-D Jeg kakket vel på dem hjerteinfarkt.


Har forresten prøvd å kakke bort fremmede katter fra hagen også, men det funker ikke. De bare ser på en med tomt blikk og lusker videre etter eget forgodtbefinnende. Dessuten har de uansett ni liv. Ønsker jo ikke dyra noe vondt, men kattedrit i hagen kan jeg styre meg for. Digre skjæreklatter også. Men - dette innlegget skulle jo handle om småfuglene. Så altså, nå har jeg flyttet talgkula over til fuglehuset med kompisen på taket. Så den neste kjøttmeisen som kommer bort for å sjekke ut den glitrende julefuglen kan ikke unngå å se maten som henger der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen til meg :)