torsdag 28. juli 2011

Hyttehelg i refleksjon

I helga dro vi en tur på hytta igjen. Denne turen var planlagt før terroraksjonene skjedde, og selv om jeg nok kunne ha tenkt meg å være hjemme og følge nyhetene videre, var det egentlig godt å komme på fjellet.


Hollenderen har malt kjøkken og jeg har småflikket, lest og tatt meg av barna. Vi fikk reflektert over det som har skjedd i ro og stillhet.


Har tenkt mye på noen venner av min familie, som hadde sine to barn på Utøya. Bare ett barn kom tilbake..Det er så ufattelig trist, og vi føler så inderlig med dem og alle som er direkte berørt. Det er godt å se hvordan folk står sammen i sorgen og sjokket over det som har skjedd.



Som nevnt var det godt å komme på hytta igjen. Vi holder på og oppgraderer litt der oppe, og det kjennes godt. Vi hadde med nye voksduker (Stoff & Stil) til terrassen denne gangen. Greit med noe som man slipper å springe ut og redde hver gang det kommer noen regndråper. 


Det ble også en skogstur, så vi fikk smakt årets første multer også. Det ble omtrent et krus eller noe sånt. Mye kart enda. Fint å gå i skogen med familien. Det blir så man virkelig har tid til å prate ordentlig sammen, og barna spør om mye de er nyskjerrige på.



Jeg elsker markblomster, og på vei opp til hytta er enga full av dem på denne tiden. Jentene plukker, og hvis jeg ikke hadde hatt hendene fulle med bagasje, hadde jeg også plukket.



Så vi pynter opp både ute og inne med de fineste vekster jorda gir der oppe, mens vi puster inn den friskeste lufta en kan tenke seg.



Jeg nyter stillheten på hytta. Det er ingen andre hytter eller hus i nærheten. Visst må vi gå et stykke oppover bakke før vi kommer fram, visst er det tungt med bagasjen, og visst kunne det vært godt med innlagt vann og strøm. Men når vi er kommet fram er vi i vårt lille paradis. Frisk luft, bekk som sildrer, trær som vaier og mennesker som nyter.


Vi er så glad i dette stedet som pappa bygde. Jeg har mange gode minner fra barndommens helger og ferier her oppe. Lek ved bekken, snekring i uthuset, plukking av blomster og bær, brettspill, puslespill, krokket og badminton.


Så heldige vi er i Norge - vi er så mange som har mulighet til å dra til en hytte eller et feriested, og hente oss inn når hverdagens krav blir for høye. Eller bare for å kose oss litt ekstra. Kanskje sammen med venner eller familie.


Nyt feriestedet, dere som er så heldige å ha et. Det er ikke en selvfølge for alle :-)



post signature

3 kommentarer:

  1. Så fine bilder!
    Så utrolig trist å lese om vennene dine som kun fikk ett av barna igjen. Det er fælt å høre. Allikevel veldig godt at en av dem klarte seg gjennom dette fæle.
    Ønsker deg en god helg!
    Klem m

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig kommentar, Manuela :-)

    Klem, Turid

    SvarSlett
  3. Vakre bilder og vakker tekst! Jeg blir så utrolig trist av tanken på alle berørt av tragediene i oslo og utøya-helt forferdelig! '

    ..ser ut som et herlig sted dere har her! Et sted å trekke seg tilbake, roe ned og føle på livet...

    ...vi skal flykte litt fra oslo nå i helgen...tror det skal bli godt..vi skal på hytta ved sjøen med familien-høre bølgeskvulp og måkeskrik, være med kjære og nære.

    ..man vet aldri hva som er rundt neste sving...er det noe dette forferdelige viser oss, er det å virkelig verdsette de små tingene i livet, vise dem vi er glad i at vi er glad i dem og verdsette små smil der vi kan finne dem.

    Håper allt står bra til med dere, og ønsker dere en god helg(under omstendighetene).

    Varme tanker og en god klem fra meg

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen til meg :)